Psychology paper


INTERNAL EXAMINATION

D.EL.ED II YEAR (2021-22)

Course Code 201

PSYCHOLOGICAL PERSPECTIVES OF EDUCATION

         TIME : 3 HOURS                                                                                                                                                                                                   MAXIMUM MARKS:75  

General instruction:

        All questions are compulsory

        This questions paper has two parts I and II. Part I has five questions of 10 marks each and part II has two questions of 5 marks each.

        The expected length of the answer of the questions of Part – I (10 Marks is approximately 600 words & it is 300 words for the questions of Part – II) सामा य नदश:

        सभी न अनवाय ह

        इस न प के दो भाग ह। भाग I म 10 अंक के 5 न ह और भाग II म 5 अंक के 5 न ह।

        भाग - 1 के न के उ र क अपे त लंबाई - (१० अकं लगभग ६०० श द ह और भाग- II के न के लए ३०० श द ह)

PART I

Q.1. What is meant by insightful learning? Discuss any four laws of insightful learning. How will you foster insight among your students, suggest any four ways.

शै क नदशन से आप या समझते ह? ाथमक व उ च ाथमक तर पर शै

क नदशन क आव यकता पर चचा कर।

व यालय म शै क नदशन कस कार कया जा सकता है? सझु ाव द।  

 

                                2+4+4=10

सझू परक अधगम’ से या ता पय है? सझू परक अधगम के क ह चार नयम क चचा किजए। अपने

व याथय म आप सझू को कस कार पोषत करगे, कोई चार उपाय बताए।                                                               2+4+4=10

OR

What is connectionism in learning? Discuss any four laws of learning as propagated by Thorndike along with their educational implications.

अधगम म संयोजनवाद से या ता पय है? थानडाइक वारा तपादत अधगम के क हं चार नयम पर चचा कर, साथ

ह उनके शै क अनु योग भी बताएं।                                                                                                                                                                                                                                                                   2+4+4=10

 

Q.2.Discuss in detail the importance of learners’ attitude in learning. What can be done for bringing desirable change in the attitude of children. Suggest any five measures.

अधगम म अधकतम करता क अभवृ का या मह व है इस पर व तार से चचा कर। ब च क अभवृ म अपे त परवतन कस कार लाए जा सकते ह। कोई 5 उपाय बताएं?                                  5+5=10

 

Q.3.What is language development? What factors can delay language development among children? Suggest any four classroom activities to encourage children's speech and language development.

भाषा वकास का या ता पय है? ब च म भाषा वकास देर से होने के लए कौन से कारक उ रदाई ह? क ा

म कए जा सकने वाले ऐसे कोई से चार याकलाप बताएं िजनम ब च क वाणी और भाषा उसके वकास को

बढ़ावा दया जा सकता है।                                                                                                                                                                                                                                                                                                          2+4+4=10

 

Q.4.What do you understand by educational guidance? Discuss its need at primary and upper primary level. How can educational guidance be given in school? Suggest.

Q.5. Who are first generation learner? Discuss the educational challenges faced by first generation learners how can you help them in an inclusive set up?

थम पीढ़ अधगमकरता कौन होते है? थम पीढ़ अधगम कताओं को कन शै क चनु ौतय का सामना करना पड़ता है चचा किजए एक समेकत यव था म आप इनक सहायता कस कार कर सकते ह? 2+4+4=10

 

PART – 2

 

Q.6 Differentiate between convergent and divergent thinking suggest any three ways to nurture divergent thinking among children.

अिधक और ब िविधक िचंतन म िवभेद कीिजए ब                     ों म ब भी देख िचंतन पोिषत करने के कोई तीन उपाय

बताएं.                                                                                                                                                                 2+3=5

 

Q.7.What is the relation between need and interest in learning? How would you arose the students interest in a particular learning task and maintain it? Suggest any four ways.

अिधगम म िच और आव    कता के म            म ा संबंध है? िकसी िवशेष अिधगम काय म िव ािथयों की िच जागृत करने और उसे बनाए रखने के िलए आप ा करगे? कोई चार उपाय बताएं.                1+4=5

OR

What is the difference between short-term memory and long-term memory? Suggest any four easy ways of memorization. अ कालनीित और दीघकािलक ृित के म म ा अंतर है? रण करने के कोई चार सहज िविधयां बताएं.    

 

1+4=5

 

Q.8. Describe any five functions served by language in children's life.

       ों के जीवन म भाषाओं के िक          ी पांच के काय का वणन कीिजए.                                                          5x1=5

OR

What is mean by “learning a language” and “learning through language”? Describe

"एक भाषा सीखना" और "भाषा के ारा सीखना"                 ा ता    य है? वणन कीिजए.                                           5

 

Q.9. If few of the students of your class frequently say stay away from school without leave and its explanation what may be the causes underlying this behaviour? Suggest possible remedial measures for exercising control over this problem.

यिद आपकी क ा के कु छ िव ाथ िबना अवकाश िलए और िबना िकसी ीकरण के िव ालय से बाहर रहते ह तो उनके इस कार के वहार को ा कारण हो सकता है? इस सम     ा का िनयं ण करने के िलए सुधारा

उपाय भी बताएं.                                                                                                                                                   5

 

Q.10. In what ways a community or neighbourhood can support disabled children in meeting their special needs suggest any five ways. एक समुदाय या पड़ोस िवकलांग ब ों की िवशेष आव कताओं की पूित म िकस कार सहायता कर सकता है?

ऐसे कोई 5 उपाय बताएं.                                                                                                                                        5

 

Comments

Popular posts from this blog

Language Acquisition Theory

Mock paper

Psychology Paper 2023