Psychology paper


D.EL.ED II YEAR (2021-22)

Course Code 201

PSYCHOLOGICAL PERSPECTIVES OF EDUCATION

TIME : 3 HOURS                                                                                           MAXIMUM MARKS:75

General instruction:

·        All questions are compulsory

·        This questions paper has two parts I and II. Part I has five questions of 10 marks each and part II has two questions of 5 marks each.

·        The expected length of the answer of the questions of Part – I (10 Marks is approximately 600 words & it is 300 words for the questions of Part – II)

सामान्य निर्देश:

·        सभी प्रश्न अनिवार्य हैं

·        इस प्रश्न पत्र के दो भाग हैं। भाग I में 10 अंकों के 5 प्रश्न हैं और भाग II में 5 अंकों के 5 प्रश्न हैं।

·        भाग - 1 के प्रश्नों के उत्तर की अपेक्षित लंबाई - (१० अंक लगभग ६०० शब्द हैं और भाग- II के प्रश्नों के लिए ३०० शब्द हैं)

PART I

Q.1. What is meant by insightful learning? Discuss any four laws of insightful learning. How will you foster insight among your students, suggest any four ways.

सूझपरक अधिगम’ से क्या तात्पर्य है? सूझपरक अधिगम के किन्ही चार नियमों की चर्चा कीजिए। अपने विद्यार्थियों में आप सूझ को किस प्रकार पोषित करेंगे, कोई चार उपाय बताए।               2+4+4=10

OR

What is connectionism in learning? Discuss any four laws of learning as propagated by Thorndike along with their educational implications.

अधिगम में संयोजनवाद से क्या तात्पर्य है? थार्नडाइक द्वारा प्रतिपादित अधिगम के किन्हीं चार नियमों पर चर्चा करें, साथ ही उनके शैक्षिक अनुप्रयोग भी बताएं।                                                2+4+4=10

 

Q.2.Discuss in detail the importance of learners’ attitude in learning. What can be done for bringing desirable change in the attitude of children. Suggest any five measures.

अधिगम में अधिकतम करता कि अभिवृत्ति का क्या महत्व है इस पर विस्तार से चर्चा करें। बच्चों की अभिवृत्ति में अपेक्षित परिवर्तन किस प्रकार लाए जा सकते हैं। कोई 5 उपाय बताएं?                                  5+5=10

 

Q.3.What is language development? What factors can delay language development among children? Suggest any four classroom activities to encourage children's speech and language development.

भाषा विकास का क्या तात्पर्य है? बच्चों में भाषा विकास देर से होने के लिए कौन से कारक उत्तरदाई हैं? कक्षा में किए जा सकने वाले ऐसे कोई से चार क्रियाकलाप बताएं जिनमें बच्चों की वाणी और भाषा उसके विकास को बढ़ावा दिया जा सकता है।                                                         2+4+4=10

 

Q.4.What do you understand by educational guidance? Discuss its need at primary and upper primary level. How can educational guidance be given in school? Suggest.

शैक्षिक निर्देशन से आप क्या समझते हैं? प्राथमिक उच्च प्राथमिक स्तर पर शैक्षिक निर्देशन की आवश्यकता पर चर्चा करें। विद्यालयों में शैक्षिक निर्देशन किस प्रकार किया जा सकता है? सुझाव दें।                       2+4+4=10

 

Q.5. Who are first generation learner? Discuss the educational challenges faced by first generation learners how can you help them in an inclusive set up?

प्रथम पीढ़ी अधिगमकरता कौन होते है? प्रथम पीढ़ी अधिगम कर्ताओं को किन शैक्षिक चुनौतियों का सामना करना पड़ता है चर्चा कीजिए एक समेकित व्यवस्था में आप इनकी सहायता किस प्रकार कर सकते हैं? 2+4+4=10

 

PART – 2

 

Q.6 Differentiate between convergent and divergent thinking suggest any three ways to nurture divergent thinking among children.

अधिक और बहू विधिक चिंतन में विभेद कीजिए बच्चों में बहू भी देख चिंतन पोषित करने के कोई तीन उपाय बताएं.                                                                                                                                                2+3=5

 

Q.7.What is the relation between need and interest in learning? How would you arose the students interest in a particular learning task and maintain it? Suggest any four ways.

अधिगम में रूचि और आवश्यकता के मध्यम क्या संबंध है? किसी विशेष अधिगम कार्य में विद्यार्थियों की रुचि जागृत करने और उसे बनाए रखने के लिए आप क्या करेंगे? कोई चार उपाय बताएं.                                    1+4=5

OR

What is the difference between short-term memory and long-term memory? Suggest any four easy ways of memorization.

अल्पकालनीति और दीर्घकालिक स्मृति के मध्यम क्या अंतर है? स्मरण करने के कोई चार सहज विधियां बताएं.   

1+4=5

 

Q.8. Describe any five functions served by language in children's life.

बच्चों के जीवन में भाषाओं के किन्ही पांच के कार्यों का वर्णन कीजिए.                                    5x1=5

OR

What is mean by “learning a language” and “learning through language”? Describe

"एक भाषा सीखना" और "भाषा के द्वारा सीखना" क्या तात्पर्य है? वर्णन कीजिए.                                                  5

 

Q.9. If few of the students of your class frequently say stay away from school without leave and its explanation what may be the causes underlying this behaviour? Suggest possible remedial measures for exercising control over this problem.

यदि आपकी कक्षा के कुछ विद्यार्थी बिना अवकाश लिए और बिना किसी स्पष्टीकरण के विद्यालय से बाहर रहते हैं तो उनके इस प्रकार के व्यवहार को क्या कारण हो सकता है? इस समस्या का नियंत्रण करने के लिए सुधारात्मक उपाय भी बताएं.                                                                                                                                                           5

 

Q.10. In what ways a community or neighbourhood can support disabled children in meeting their special needs suggest any five ways.

एक समुदाय या पड़ोस विकलांग बच्चों की विशेष आवश्यकताओं की पूर्ति में किस प्रकार सहायता कर सकता है? ऐसे कोई 5 उपाय बताएं.                                                                                                             5

 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Psychology Paper 2023

Psychology paper 2023 internal

Characteristics and benegits of play unit4