Psychology paper 2023 internal
INTERNAL EXAMINATION
D.EL.ED II YEAR (2021-23)
Course Code 201
PSYCHOLOGICAL PERSPECTIVES OF EDUCATION
TIME : 3 HOURS MAXIMUM MARKS:75
General instruction:
•
The question paper consists of
4 sections, A, B, C and D
•
The question of all the
sections are compulsory to attempt except where the choices have been given Part A consists
of MCQs of 1 mark each
•
Part B consists of 5
Assertion-Reason based question of 2 mark each.
•
Part C consists of 8 short
answer Questions of 3 marks each out of which only 5 to be attempted. The word
limit for each answer is 100 words.
•
Part D consists of 8 Long
answers Questions of 8 marks each out of which only 5 to be attempted. The word
limit for each answer is 300 words.
Section – A
All Questions are
compulsory
1.
Which of the following should
be based upon understanding the needs and problems of the students, competence,
and interest of the guidance personnel? 1 mark
a.
Guidance tool
b.
Guidance principles
c.
Guidance services
d.
Guidance techniques
1. निम्नलिखित में से कौन सा छात्रों की जरूरतों और समस्याओं, मार्गदर्शन कर्मियों की क्षमता और रुचि को समझने पर आधारित होना चाहिए?
ए। मार्गदर्शन उपकरण
बी। मार्गदर्शन सिद्धांत
सी। मार्गदर्शन सेवाएं
डी। मार्गदर्शन तकनीक
2.
The term 'inclusive – education
' refers to: 1
mark
a.
Education of children belong to
Scheduled caste and Schedules Tribes
b.
Education of children with
disabilities along with normal ones
c.
Education in multigrade setting
d.
Education of children from
minority groups
'समावेशी - शिक्षा' शब्द का अर्थ है:
ए। अनुसूचित जाति और अनुसूचित जनजाति के बच्चों की शिक्षा
बी। सामान्य बच्चों के साथ-साथ विकलांग बच्चों की शिक्षा
सी। मल्टीग्रेड सेटिंग में शिक्षा
डी। अल्पसंख्यक समूहों के बच्चों की शिक्षा
3.
Which of the following is
example of Innate Motive? 1 mark
a.
Award
b.
Hunger
c.
Punishment
d.
Incentives
निम्नलिखित में से कौन सा सहज प्रेरणा का उदाहरण है?
ए। पुरस्कार
बी। भूख
सी। सज़ा
डी। प्रोत्साहन राशि
4.
M.F.Husain was an Indian artist
known for executing bold, vibrantly coloured narrative paintings in a modified
Cubist style. As per Howard Gardner's theory of multiple intelligence,
M.F.Husain
demonstrates
which type of intelligence? 1 mark a.
Visual-Spatial
b.
Intrapersonal
c.
Bodily-Kinaesthetic
d.
Naturalistic
एम.एफ.हुसैन एक भारतीय कलाकार थे, जिन्हें एक संशोधित क्यूबिस्ट शैली में बोल्ड, जीवंत रंगीन कथा चित्रों को निष्पादित करने के लिए जाना जाता था। हॉवर्ड गार्डनर के बहु बुद्धि के सिद्धांत के अनुसार, एम.एफ. हुसैन किस प्रकार की बुद्धि प्रदर्शित करता है?
ए. दृश्य स्थानिक
बी। इंट्रपर्सनल
सी। शारीरिक-काइनएस्थेटिक
डी। प्राकृतिक
5.
Memory is defined as.. 1
mark
a.
Thoughts experienced previously
in one’s life
b.
An active
information-processing system that receives, stores and recovers information
c.The mental faculty
of retaining and recalling past experience
d. The act or an
instance of remembering ; recollection
मेमोरी को परिभाषित किया गया है।
ए| किसी के जीवन में पहले अनुभव किए गए विचार
बी। एक सक्रिय सूचना-प्रसंस्करण प्रणाली जो सूचना प्राप्त करती है, संग्रहीत करती है और पुनर्प्राप्त करती है
सी। पिछले अनुभव को बनाए रखने और याद करने का मानसिक संकाय
डी। स्मरण करने की क्रिया या भाव ; अनुस्मरण
(6 – 10) State the
True or False? (5x1 mark)
6.
Both negative and positive reinforces
strengthen behaviour
a.
True
b.
False
नकारात्मक और सकारात्मक दोनों प्रकार के प्रबलन व्यवहार को सुदृढ़ करते हैं
एक। सत्य
बी। असत्य
7.
John Watson believed that goal
of psychology is prediction and control of behaviour.
a. True
b. False
जॉन वॉटसन का मानना था कि मनोविज्ञान का लक्ष्य व्यवहार की भविष्यवाणी और नियंत्रण है।
ए। सत्य
बी। असत्य
8.
Language is not thought, but
language is interconnected with thought.
a. True
b. False
भाषा विचार नहीं है, बल्कि भाषा विचार से जुड़ी हुई है।
ए। सत्य
बी। असत्य
9.
Delinquency rarely consists of
spontaneous acts committed against vulnerable targets.
a. True
b. False
नाजुकता में शायद ही कभी कमजोर लक्ष्यों के खिलाफ किए गए सहज कार्य शामिल होते हैं।
ए। सत्य
बी। असत्य
10.
If someone in your family has a
mental illness, you will also be diagnosed with a mental illness.
a. True
b. False
अगर आपके परिवार में किसी को मानसिक बीमारी है तो आपको भी मानसिक बीमारी होने का पता चलेगा।
ए। सत्य
बी। असत्य
SECTION – B
All Questions are
compulsory
(5x2=10)
Assertion – Reason Questions
These questions consist of two statements, one
is Assertion (A) and the other is Reason (B). Read both the statements
carefully and answer.
11.
Assertion (A) : A mentally
retarded child feels difficulties in learning basic academic skills Reason (R)
: A mentally retarded child has difficulty in focusing attention.
Choose the correct
response?
A.
Both A and R are true and R is the correct explanation
of A
B.
Both A and R are true but R is
not the correct explanation of A
C.
A is true but R is false
D.
A is false but R is true (2 Marks)
दावा (ए): मानसिक रूप से मंद बच्चे को बुनियादी शैक्षणिक कौशल सीखने में कठिनाई महसूस होती है कारण (आर): मानसिक रूप से मंद बच्चे को ध्यान केंद्रित करने में कठिनाई होती है।
सभी प्रतिसाद चुनें?
A. A और R दोनों सत्य हैं और R, A की सही व्याख्या है
B. A और R दोनों सही हैं लेकिन R, A की सही व्याख्या नहीं है
C. A सत्य है परन्तु R असत्य है
D. A असत्य है परन्तु R सत्य है
12.
Assertion (A) : A 40-year old
man may have the same IQ as that of a 20 year old.
Reason (R) : The 40-
year old man could have been somewhat retarded to start with.
Choose
the correct response?
A.
Both A and R are true and R is the correct explanation
of A
B.
Both A and R are true but R is
not the correct explanation of A
C.
A is true but R is false
D.
A is false but R is true (2 Marks)
दावा (ए): एक 40 वर्षीय व्यक्ति के पास 20 वर्षीय व्यक्ति के समान बुद्धि हो सकती है।
कारण (आर): 40 वर्षीय व्यक्ति शुरू में कुछ हद तक मंदबुद्धि हो सकता था।
सभी प्रतिसाद चुनें?
A. A और R दोनों सत्य हैं और R, A की सही व्याख्या है
B. A और R दोनों सही हैं लेकिन R, A की सही व्याख्या नहीं है
C. A सत्य है परन्तु R असत्य है
D. A असत्य है परन्तु R सत्य है
13.
Assertion (A) :Creativity
predicts an imaginative order and the same can be accomplished in reality.
Reason (R) : In creative thinking, intuition precedes reasoning Choose the
correct response?
A.
Both A and R are true and R is the correct explanation
of A
B.
Both A and R are true but R is
not the correct explanation of A
C.
A is true but R is false
D.
A is false but R is true (2 Marks)
दावा (ए): रचनात्मकता एक कल्पनाशील आदेश की भविष्यवाणी करती है और वास्तविकता में इसे पूरा किया जा सकता है। कारण (आर): रचनात्मक सोच में, अंतर्ज्ञान तर्क से पहले सही प्रतिक्रिया चुनें?
A. A और R दोनों सत्य हैं और R, A की सही व्याख्या है
B. A और R दोनों सही हैं लेकिन R, A की सही व्याख्या नहीं है
C. A सत्य है परन्तु R असत्य है
D. A असत्य है परन्तु R सत्य है
14.
Assertion (A) :In classical conditioning,
conditioned stimulus should be immediately followed by unconditional stimulus;
in instrumental conditioning the response must be closely followed by reward.
Reason (R) :
Conditioning, both classical and instrumental, depends on reward.
Choose the correct
response?
A.
Both A and R are true and R is the correct explanation
of A
B.
Both A and R are true but R is
not the correct explanation of A
C.
A is true but R is false
D.
A is false but R is true (2
Marks)
दावा (ए): शास्त्रीय कंडीशनिंग में, बिना शर्त उत्तेजना के तुरंत बाद सशर्त उत्तेजना होनी चाहिए; इंस्ट्रुमेंटल कंडीशनिंग में प्रतिक्रिया को इनाम द्वारा बारीकी से पालन किया जाना चाहिए।
कारण (आर): कंडीशनिंग, शास्त्रीय और वाद्य दोनों, पुरस्कार पर निर्भर करता है।
सभी प्रतिसाद चुनें?
A. A और R दोनों सत्य हैं और R, A की सही व्याख्या है
B. A और R दोनों सही हैं लेकिन R, A की सही व्याख्या नहीं है
C. A सत्य है परन्तु R असत्य है
D. A असत्य है परन्तु R सत्य है
15.
Assertion (A) :Effective leader
motivates people
Reason (R) : People may be self-motivated to give their best
Choose the correct response?
A.
Both A and R are true and R is the correct explanation
of A
B.
Both A and R are true but R is
not the correct explanation of A
C.
A is true but R is false
D.
A is false but R is true (2
Marks)
दावा (ए): प्रभावी नेता लोगों को प्रेरित करता है
कारण (आर): लोग अपना सर्वश्रेष्ठ देने के लिए स्वयं प्रेरित हो सकते हैं
सभी प्रतिसाद चुनें?
A. A और R दोनों सत्य हैं और R, A की सही व्याख्या है
B. A और R दोनों सही हैं लेकिन R, A की सही व्याख्या नहीं है
C. A सत्य है परन्तु R असत्य है
D. A असत्य है परन्तु R सत्य है
SECTION C
Attempt any 5 questions from this section (word limit : 100 words)
(5x3 = 15)
16.
Differentiate between convergent
and divergent thinking.
अभिसारी और अपसारी सोच के बीच अंतर करें।
17.What is meant by “Learning a language” and “Learning through
language”? Describe.
"एक भाषा सीखना" और "भाषा के माध्यम से सीखना" का क्या अर्थ है? वर्णन करना।
18.In what ways community or neighbourhood can support disabled
children in meeting their special need? Suggest any five ways.
विकलांग बच्चों की विशेष आवश्यकता को पूरा करने में समुदाय या पड़ोस किस तरह से उनकी सहायता कर सकते हैं? कोई पाँच उपाय सुझाइए।
19.What is the relation between need and interest in learning? Give
3 examples.
सीखने में आवश्यकता और रुचि के बीच क्या संबंध है? 3 उदाहरण दीजिए।
20.If few of the students of your class, frequently stay away from
school without leave and explanation, what may be the cause underlying this behaviour?
Suggest possible remedial measures for exercising control over this problem.
यदि आपकी कक्षा के कुछ छात्र अक्सर बिना छुट्टी और स्पष्टीकरण के स्कूल से दूर रहते हैं, तो इस व्यवहार के पीछे क्या कारण हो सकते हैं? इस समस्या पर नियंत्रण करने के लिए संभावित उपचारात्मक उपायों का सुझाव दीजिए।
21.Discuss the educational challenges faced by first generation
learners. How can you help them in an inclusive set up?
प्रथम पीढ़ी के शिक्षार्थियों द्वारा सामना की जाने वाली शैक्षिक चुनौतियों की चर्चा कीजिए। एक समावेशी व्यवस्था में आप उनकी मदद कैसे कर सकते हैं?
22.“Motivation is essential for effective learning”, Discuss the
statement.
“प्रभावी अधिगम के लिए अभिप्रेरणा आवश्यक है”, इस कथन की विवेचना कीजिए।
23.In the following
picture which type of learning explains. Discuss.
निम्नलिखित चित्र में किस प्रकार की सीख की व्याख्या की गई है। चर्चा करना।
SECTION – D
Attempt any 5 questions
from this section (word limit: 300 words)
(5x8 Marks =40)
17.
Discuss the relationship
between Guidance and Counselling. Discuss various techniques for providing
counselling to the students.
निर्देशन और परामर्श के बीच संबंध की चर्चा कीजिए। छात्रों को परामर्श प्रदान करने के लिए विभिन्न तकनीकों पर चर्चा करें।
17.Discuss eight types of multiple intelligences provided in
Gardner's theory of intelligence. Also, briefly discuss the educational
implications of this theory.
गार्डनर के बुद्धि के सिद्धांत में उपलब्ध आठ प्रकार की बहुबुद्धिओं की चर्चा कीजिए। साथ ही, इस सिद्धांत के शैक्षिक निहितार्थों पर संक्षेप में चर्चा करें।
18.What do you understand by the term “Conditioned response.” Give
an example. Write any five differences between classical and operant
conditioning. Suggest any three implications of conditioning in classroom at
elementary level.
आप "वातानुकूलित प्रतिक्रिया" शब्द से क्या समझते हैं। एक उदाहरण दें। क्लासिकल और क्रियाप्रसूत अनुबंधन में कोई पाँच अंतर लिखिए। प्रारंभिक स्तर पर कक्षाकक्ष में अनुबंधन के किन्हीं तीन निहितार्थों का सुझाव दीजिए।
19.Discuss in brief, the
various functions served by language in the classroom teaching learning
situations and in our real life.
कक्षा शिक्षण अधिगम स्थितियों और हमारे वास्तविक जीवन में भाषा द्वारा प्रदान किए जाने वाले विभिन्न कार्यों की संक्षेप में चर्चा करें।
20.Discuss in detail the importance of memory in learning, Suggest
any three methods you would suggest to your students to memorize faster and
easier during examination.
सीखने में स्मृति के महत्व पर विस्तार से चर्चा करें, किन्हीं तीन तरीकों का सुझाव दें जो आप अपने छात्रों को परीक्षा के दौरान तेजी से और आसानी से याद करने के लिए सुझाएंगे।
21.If a student of your class has the habit of bullying other
children, what may be the underlying causes of this kind of behaviour? Suggest
any two possible remedial measures for exercising control over this problem.
यदि आपकी कक्षा के किसी छात्र को दूसरे बच्चों को डराने-धमकाने की आदत है, तो इस प्रकार के व्यवहार के अंतर्निहित कारण क्या हो सकते हैं? इस समस्या पर नियंत्रण पाने के लिए किन्हीं दो संभावित उपचारात्मक उपायों का सुझाव दीजिए।
22.Reflect on those factors you observed during School Experience
Program, if a student of your class is aggressive and quarrelsome, what may be
the cause underlying this behaviour? Suggest remedial measures for exercising control over this
problem.
स्कूल अनुभव कार्यक्रम के दौरान आपने जिन कारकों का अवलोकन किया, उन पर विचार करें, यदि आपकी कक्षा का कोई छात्र आक्रामक और झगड़ालू है, तो इस व्यवहार के पीछे क्या कारण हो सकते हैं? इस समस्या पर नियंत्रण करने के लिए उपचारात्मक उपाय सुझाइए।
23.Read the case and answer the questions given below:
This is a story of three students Ruby, Radhika and Shankar who were
enrolled in an
Undergraduate Psychology Program in a university. Ruby was the
admission officer's dream. She was selected for the program as she had perfect
entrance test scores, outstanding grades and excellent letters of recommendation.
But when it was time for Ruby to start coming up with ideas of her own, she
disappointed her professors.
On the other hand, Radhika did not meet the admission officer's entrance
exam scores. However, her letters of recommendation described her as a creative
young woman. She could design and implement research work with minimum guidance
at college. Shankar ranked somewhere in between the two students. He was
satisfactory on almost every traditional measure of success. But rather than
falling somewhere in the middle of his class at college, Shankar proved to an
outstanding student. His strength lay in the ability to not only adapt well to
the demands of his new environment but also to modify the environment to suit
his needs.
Question 1: Identify the theory of intelligence which best explains
the intelligence of all the three students in the story. Explain in with
examples.
Question 2: Identify the type of intelligence Ruby possesses in
detail.
23. मामले को पढ़ें और नीचे दिए गए प्रश्नों के उत्तर दें:
यह तीन छात्रों रूबी, राधिका और शंकर की कहानी है, जिनका नामांकन एक स्कूल में हुआ था
एक विश्वविद्यालय में स्नातक मनोविज्ञान कार्यक्रम। रूबी प्रवेश अधिकारी का सपना थी। उन्हें कार्यक्रम के लिए चुना गया था क्योंकि उनके पास प्रवेश परीक्षा के अच्छे अंक, उत्कृष्ट ग्रेड और सिफारिश के उत्कृष्ट पत्र थे। लेकिन जब रूबी के लिए अपने स्वयं के विचारों के साथ आने का समय आया, तो उसने अपने प्रोफेसरों को निराश किया।
दूसरी ओर, राधिका ने प्रवेश अधिकारी के प्रवेश परीक्षा के अंकों को पूरा नहीं किया। हालाँकि, उनके अनुशंसा पत्रों ने उन्हें एक रचनात्मक युवा महिला के रूप में वर्णित किया। वह कॉलेज में न्यूनतम मार्गदर्शन के साथ शोध कार्य को डिजाइन और कार्यान्वित कर सकती थी। शंकर दोनों छात्रों के बीच में कहीं था। सफलता के लगभग हर पारंपरिक उपाय पर वे संतोषजनक थे। लेकिन कॉलेज में अपनी कक्षा के बीच में कहीं गिरने के बजाय, शंकर एक उत्कृष्ट छात्र साबित हुए। उनकी ताकत न केवल अपने नए पर्यावरण की मांगों को अच्छी तरह से अनुकूलित करने की क्षमता में है बल्कि पर्यावरण को अपनी आवश्यकताओं के अनुरूप संशोधित करने की क्षमता में भी निहित है।
प्रश्न 1: बुद्धि के उस सिद्धांत की पहचान करें जो कहानी में तीनों विद्यार्थियों की बुद्धिमता की सबसे अच्छी व्याख्या करता है। उदाहरण सहित समझाइए।
प्रश्न 2: विस्तार से रूबी के पास किस प्रकार की बुद्धि है, उसकी पहचान करें।
Comments
Post a Comment